Monday, 5 May 2008

Is There Expiry Date For Stamp Papers ?

Documents like Agreement, Sale Deed, Gift Deed, Exchange Deed, Mortgage Deed, Lease Deed etc are to be drawn on Stamp Papers of requisite value as prescribed from time to time and every stamp paper will contain the date of its purchase.

Is there any expiry date for stamp papers ? or in other words does law insist that the stamp paper used for preparing a document should be purchased with in any particular time limit ? A division bench of the Hon. Supreme Court of India has ruled on 19th February 2008 that the Indian Stamp Act nowhere prescribes any expiry date for use of a stamp paper. The Stamp Act has stipulated that if refund of the value of any unused stamp paper is to be claimed such stamp paper must be surrendered to the concerned authority with in six months from the date of its purchase. That apart, there is no time limit for using the stamp paper after it purchase . According to the Supreme Court “there is no impediment for stamp paper purchased more than six months prior to the proposed date of execution, being used for a document”.( 208 (2) KLT 267) The same dictum is applicable under the Kerala Stamp Act also.

2 comments:

  1. When i wanted to buy stamp paper worth Rs 21500/- the stamp vendor says he can give only for Rs 20,000/- in one day. i have to come the next day to buy Stamp paper the remaining Rs 1500/- and also that the Registrar should agree for the same since these Stamp papers will have two dates on them. all the above looks confusing and i can't understand the same. [Pardon me for my ignorence -i am an NRI-have been out of Kerala for a long time]-
    will be thankful for a reply-Liz

    ReplyDelete
    Replies
    1. നിത്യ ജീവിതത്തിൽ നമുക്ക് പലപ്പോഴും ആവശ്യം വരുന്ന ഒന്നാണ് മുദ്രപത്രം.
      മുദ്രപത്രത്തെ സംബന്ധിച്ച് ചില സംശയങ്ങൾ "പണ്ഡിതർ" എന്ന് കരുതിയ പലരോടും ചോദിച്ചു. ഉത്തരങ്ങൾ പരസ്പരവിരുദ്ധവും, തെറ്റിദ്ധാരണാജനകവും, അവരുടെ തന്നെ വിവരമില്ലായ്മ വെളിവാക്കുന്നതുമായിരുന്നു.
      ഒടുവിൽ ജില്ലാ രെജിസ്ട്രാറോട് വിവരാവകാശ നിയമ പ്രകാരം അന്വേഷിച്ചു, മറുപടി കിട്ടി. എന്നെപ്പോലെ നിങ്ങളിൽ പലർക്കും ഉപകാരപ്പെട്ടേക്കാം എന്നതുകൊണ്ട് വിവരങ്ങൾ താഴെ കൊടുക്കുന്നു.
      മുൻ അനുഭവങ്ങൾ വച്ച് നോക്കിയാൽ നാളെ ഇത് മറ്റുപലരുടെയും പേരിൽ വാട്ട്സ് ആപ്പിലും മറ്റുമായി ഞാൻ തന്നെ വായിക്കേണ്ടി വരും.
      ചോദ്യം 1. ഒരു മുദ്രപത്രത്തിൻറെ കാലാവധി എത്രനാളാണ്? അഥവാ, ഇന്ന് വാങ്ങുന്ന ഒരു മുദ്രപത്രം എത്ര നാൾ വരെ ഉപയോഗിക്കാം?
      ഉ : 1959 ലെ കേരള മുദ്രപത്ര നിയമം പരിശോധിച്ചതിൽ ഉപയോഗിക്കാത്ത മുദ്രപത്രത്തിൻറെ കാലാവധി സംബന്ധച്ച പരാമർശങ്ങൾ ഒന്നും കാണുന്നില്ല എന്നറിയിക്കുന്നു.
      ചോ 2: രണ്ടു വ്യക്തികൾ തമ്മിൽ ഒരു കരാർ ഉണ്ടാക്കുമ്പോൾ ആരുടെ പേരിലാണ് മുദ്ര പത്രം വാങ്ങേണ്ടത് ?
      ഉ : കക്ഷികൾ തമ്മിലുള്ള ഉഭയ സമ്മത തീരുമാനം അഥവാ കരാർ പ്രകാരം ആരുടെ പേരിൽ മുദ്ര പത്രം വാങ്ങണം എന്ന് തീരുമാനിക്കാവുന്നതാണ്.
      ചോ 3: പലപ്പോഴായി വാങ്ങിയ മുദ്രപത്രങ്ങൾ ഒരുമിച്ചു ചേർത്ത് ഒരു കരാറിനായി ഉപയോഗിക്കാൻ നിയമപരമായി സാധിക്കുമോ ?
      ബഹുമാനപ്പെട്ട കേരള ഹൈകോടതിയുടെ 2 വിധി ന്യായങ്ങളുടെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ ഒന്നിൽ കൂടുതൽ പത്രങ്ങൾ പല ദിവസങ്ങളിൽ വാങ്ങി ഒരു കരാറിനായി ഉപയോഗിക്കുന്നതിന് തടസ്സമില്ല.
      -pallathshanavaz@gmail.com

      Delete

Thanks for visiting this blog. All comments are moderated before posting here.

We will try to give feedback to your comment as soon as possible (Check this page at a later stage). In urgent cases, please contact us directly by email or phone. For contact details, visit http://kmmathew.com/contact.html

Google
Copyright 2007 Mathew Associates. All Rights Reserved. Kerala Law K M Mathew

Disclaimer:
legal information is not the same as legal advice -- the application of law to an individual's specific circumstances. Although we go to great lengths to make sure our information is accurate and useful, we recommend you consult a lawyer if you want professional assurance that our information, and your interpretation of it, is appropriate to your particular situation.